کد مطلب:233460 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

سرپرست همیشه بیدار
«الامام... راع لا ینكل» راعی، به مسؤول رسیدگی و مراقبت از یك یا چند چیز گفته می شود. به چوپان یك گله ی گوسفند نیز - از آن جهت كه مسئول نگهداری و مراقبت و پروراندن گوسفندان است.

خداوند اهل بیت علیه السلام را راعیان امت اسلام قرار داده و آنها را مسؤول حفظ و مراقبت و هدایت امت به سوی دینش قرار داده است و در مقابل از مردم خواسته كه به این اولیای الهی روی آورده، تسلیم ایشان باشند و اوامر و نواهی آنها را اوامر و نواهی خدا بدانند. اگر كسی خود را این گونه به اولیای خدا بسپارد، دیگر باكی از گمراهی ندارد؛ زیرا ایشان دستگیری لازم را از او نموده و در برابر خطرات محافظت از او را به عهده می گیرند.



[ صفحه 134]



این بیان تعبیر دیگری از مسأله «ولایت» به معنای سرپرستی و صاحب اختیار بودن اولیای خدا نسبت به مخلوقات است؛ چه در واقع امر هدایت و تربیت امت به ایشان واگذار شده است. تعبیر «راعی» و حافظی كه نه ترس در حریم ملكوتی او راه دارد و نه ضعف در وجود مقدسش پدید می آید.

در بعضی از این احادیث، امام علیه السلام به چوپان و امت به گله گوسفندی تشبیه شده اند و مسلمانانی كه اسلام را پذیرفته، امام امام منصوب از جانب خدا را نپذیرفته باشد تشبیه شده كه چوپان و گله ی خود را گم كرده است. به هر طرف پناه می برد، به گله های مختلف برخورد می كند كه یا او را پناه نمی دهند و یا آن كه در میان آنها احساس آرامش نمی كند. به هر دری می زند و سرانجام با همان حال سرگردانی طعمه ی گرگ بیابان شده و هلاك می گردد.

از جلوه های سرپرستی امام علیه السلام در عصر حاضر،عنایت امام عصر علیه السلام نسبت به شیعیان است كه همواره مورد تعرض حكام جور و معاندان و مخالفان قرار می گیرند و به كسی نیاز دارند كه در شداید و گرفتاری های عصر غیبت ایشان را یاری دهد و از نابودی نجاتشان بخشد. امام عصر علیه السلام در پیامی به شیخ مفید می فرماید:

ما در رسیدگی و سرپرستی شما كوتاهی نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، كه اگر جز این بود، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان شما را ریشه كن می نمودند. [1] .



[ صفحه 135]




[1] بحارالانوار 175 / 53، ح 7.